nedjelja, 1. veljače 2015.

ODNOSI VELIČINA U NAŠEM SVIJETU

Ovo sam ja
Proporcije su nešto što našeg mališana kopka već neko vrijeme. Stalno propitkuje koliko je nešto veliko ili malo, a osim toga jako ga interesiraju neki pojmovi poput ulica, grad, županija, ... Kad je bio sasvim mali mislio je da je Koprivnica baš naša kuća, a Drnje bakina. Djed ga je naučio kako se zove njegova ulica i on je tada mislio da je broj sastavni dio imena ulice. Bilo mi je prekrasno vidjeti s koliko je oduševljenja otkrio da broj nešto znači!

Šetali smo ulicom i budući da je bio jako nemiran, pokušala sam mu pažnju usmjeriti na nešto kako bih spriječila njegovo trčkaranje uokolo. Pokazala sam mu kuću pokraj koje smo prolazili i rekla: "Vidiš li broj na ovoj kući?" Kada je odgovorio potvrdno, nastavila sam ga ispitivati koji je to broj i onda mu pokazala kako se brojevi izmjenjuju: na jednoj strani ceste, pa skaču na drugu. Tada sam mu pričala o parnim i neparnim brojevima. Zatim smo naišli na oznaku s imenom ulice. Tamo je slovkao (još ne zna povezivati slova u riječi, iako sva slova poznaje već dugo) i kada sam mu rekla da na toj oznaci stoji ime ulice, a svaka kuća ima broj i da se ulica i broj povezuju pa u kombinaciji označavaju točno određenu kuću - njegovu oduševljenju nije bilo kraja!
Naša kuća
Bilo mi je prekrasno kada je išao od kuće do kuće i glasno komentirao: "ova kuća je u ulici koja se zove xyz, na njoj je broj 10. To znači da je to kuća xyz 10!" Skakutao je od oduševljenja, a njegovoj sreći nije bilo kraja kada je svoje novo znanje primjenio na našoj kući! Utrčao je unutra i sve ukućane pozvao kako bi s njima podijelio svoje otkriće!

Budući da je tako velik interes pokazao za te stvari, a u zadnje mu je vrijeme ionako okupacija atlas i knjiga o svemiru... palo mi je na pamet kako bih mu mogla sve trenutne interese povezati i napraviti nešto zabavno. Nadobudna kakva jesam, često bez razmišljanja krenem s nekim projektom koji možda i nije primjeren njegovoj dobi... 

Tako sam i sada, želeći mu ukazati na sve te zanimljive činjenice o kojima smo toliko pričali poslijednjih dana, napravila nekoliko elipsa u njegovom bloku za crtanje i dala mu da škaricama reže po iscrtanim linijama.
Naša ulica
Kada je bio gotov imali smo točno osam ovalnih papira od kojih je svaki slijedeći bio manji od prethodnog. Ideja je bila da svaki od papira predstavlja drugi pojam koji bi predstavljao pojmove ovim redom:

1. JA
2. MOJA KUĆA
3. MOJA ULICA
4. MOJ GRAD
5. MOJA ŽUPANIJA
6. MOJA DRŽAVA HRVATSKA
7. MOJ KONTINENT
8. MOJ SVEMIR

Najprije smo krenuli s najvećim. Najveći predstavlja naš svemir. Pred mališana sam stavila bojice i krenuli smo u avanturu. Nisam mu ništa sugerirala, samo sam mu rekla kako bih željela da na ovom listu nacrta svemir. Prvo je nacrtao mjesec. Rekao je da je Mjesec plav i da ima puno zlatnih dijelova, a dio je bjel.
Moj grad
Tamo su ledenjaci. Lijevo od mjeseca nacrtao je veliki okrugli planet koji je obojio u boju breskve i još ga okružio smeđim krugovima. Rekao je da je to Saturn i da su smeđi dijelovi njegovi prstenovi. Ne smije mu pasti ni jedan jer bi onda i ostali bili tužni i otišli od njega pa ne bi imao ni jedan (prsten). Nacrtao je i mali plavi planet za kojeg je rekao da je to Merkur i da ima oči i ruke. Iznad Saturna je nacrtao crveni planet koji je ukrasio narandžastim i žutim. Za njega je rekao da je to Mars i da na njemu ima puno vulkana i lave i da je zato crven. Uz njega je rekao da je plavi Pluton i da na njemu kreće željeznica kroz svemir. Kraj  Plutona se nalazi i svemirski autobus u kojemu su putnici koji putuju na izlet. Odmah kraj toga je nacrtao je planet Zemlju i rekao da ovdje ima puno mora i planina i točno četiri mostića (koja je nacrtao).
Moj kontinent
Desno od Zemlje i točno iznad Mjeseca nacrtao je Mystery planet kako ga je nazvao. Kaže da se taj planet pojavi i onda nestane, pa se pojavi negdje drugdje! Kraj njega je jedna zvijezda koja je tramvaj zvijezda i ona putuje tračnicama s jednog planeta na drugi. Točno ispod nje je Sunce (znaš, mama.... sunce ti nije planet, to ti je jedna najveća zvijezda! Pitala sam kako zna, a on je odgovorio: pa žuta je i najsjajnija! Baš kao i zvijezde! Koja logika! Ostala sam paf!) Svemir je tamno plav pa je pobojao sve ostalo, a pritom ostavivši mjesta za svemirske tračnice! Čak je dolje nacrtao i svemirsku tratinčicu koju svi u svemiru jako vole. Rekao je da želi ispod napisati da je to svemir i neka mi samo govorim slova. Ispalo je fenomenalno!

Nakon svemira poželio je nacrtati sebe. Nacrtao je sebe bez odjeće. Na slici želi biti gol jer se upravo sprema na kupanje. 
Moj svemir

Potom je nacrtao kuću. Ograda mu se jako sviđa jer ima srebrne kuglice na vrhovima i to mu je oduvijek super, a voli i drveće i cvijeće oko kuće. Pitala sam ga gdje su prozor i vrata, a on se začudio kako ih ne vidim... A sve je u biti bilo tu. Srcoliko! Prekrasna kuća. 

Slijedeće na redu bila je ulica. Nacrtao je cestu po sredini, dvije kuće i potok koji se prelio. Želio je prikazati kako je naša ulica izgledala tužno za vrijeme poplave. Rekao je i da su kuće bile tada tužne, a potok pre velik. 

Kada smo došli do kontinenta samo ga je zašarao. Naravno.... nisam mu objasnila što on predstavlja. U biti namjerno mu nisam željela ništa reći misleći da će mu mašta raditi kao dok je crtao svemir. No, onda sam shvatila prvo da je umoran od crtanja i drugo, da o kontinentu nema dojam, dok je o svemiru puno toga slušao i stvorio svoju verziju. Kad je došao do grada, već je bio pre umoran i samo našarao.... tako da su dva papira ostala prazna. Bojim se da neko vrijeme neće ni primirisati papiru i bojicama!
Sve zajedno
Rezultat svega je bio da je dobio neki nejasan dojam o odnosima u prirodi, dobili smo lijepu umjetninu, a i ja sam naučila lekciju: ne siliti jer tada postignem u potpunosti suprotan efekt.

Ova aktivnost može se primjeniti na različite stvari. Na proporcije: medo, ja, mama ili ja, moja seka/braco, mama/tata.... cvijet, grm, drvo... kap, lokva, jezero, more... mogućnosti su beskrajne!

Isto tako, ova aktivnost može postati prekrasan dar. Samo na vrhu svakog papira izbušite rupu, provucite satensku ili kakvu drugu ukrasnu vrpcu i povežite u mašnicu! Prekrasno.

  

Nema komentara:

Objavi komentar