četvrtak, 7. lipnja 2012.

Odgoj djeteta - da li činim ispravno?

Znam da sam kao mala znala mami odbrusiti kako nikada neću biti poput nje i poput nje odgajati svoje dijete. No, sada sam i sama majka i svakog dana se susrećem s brojnim izazovima koji me muče i često ne znam da li sam donjela ispravnu odluku ili nisam. Ovo promišljanje mi je još jače nametnula knjiga "Majka uspjeha" Amy Chua koju sam sasvim slučajno kupila čekajući red na pošti.
Iako nisam sklona kupovanju knjiga u samoposlugama, kioscima, pa ni poštama, naslovnica mi je privukla pažnju, pa nisam mogla odoljeti.
Jedva sam dočekala kraj smjene kako bih se požurila kući otkriti što prije što ova knjiga skriva među svojim koricama. Već me prvo poglavlje potaknulo da u potpunosti preispitam vlastite metode odgoja te razmišljam o tome da li je moja mama ipak u mnogim svojim postupcima bila u pravu?
Za one koji se nisu susreli s njom knjiga "Majka uspjeha - kako sam odgojila pobjednike",  govori o prednosti odgoja djece na tzv. tradicionalni kineski način iako autorica i sama tvrdi da postoje mnoge kineske majke koje tako ne odgajaju djecu, ali da i mnoge europske ili afričke mame odgajaju na kineski način. U početku svoga nastajanja, prema pričanju autorice, ovo je prvenstveno trebala biti knjiga o nadmoćnosti kineskih roditelja u kvaliteti odgoja svoje djece u odnosu na roditelje sa zapada. Na koncu je nastala duhovita samoironična knjiga u kojoj autorica govori o svojim uspjesima i neuspjesima u provođenju odgoja te o tome kako je odgoj djeteta puno kompleksnija tema i kako često roditelji uz najbolju volju znaju podbaciti. Jer i dijete ima svoju osobnost i svoj način razmišljanja. Dijete nije stroj i autorica je svoju lekciju o odgoju dobila od svoje mlađe kćeri. Knjiga osim toga govori o velikom sukobu kultura, nerazumijevanju istih, prolaznom osjećaju slave i mnogim drugim vrijednostima.
Njena teza kojom je krenula pisati knjigu je da su Kinezi obrazovaniji i napredniji upravo zbog čvrstog odgoja u kojem ništa manje od savršenog nije prihvatljivo ni dopušteno. Dijete koje će uspjeti u životu svoj slobodno vrijeme mora utrošiti na usvajanje novih znanja, da ne smiju gubiti vrijeme na računalne igre, televiziju...S druge strane tzv. zapadnjačka majka se opisuje kao prototip roditelja kojem je važnija sreća djeteta od formalnog obrazovanja. Zapadnjački roditelj, kaže, više inzistira na učenju kroz igru i sport dok nametanje akademskog obrazovanja čak smatraju lošim.
Sama autorica objašnjava da se izraz "kineska majka" može pripisati mnogim roditeljima, bez obzira na spol, bilo gdje u svijetu. Recimo ja sam sada sigurna da je moja majka "kineska majka" kao i mnoge druge tradicionalne hrvatske majke. Primjerice, Amy Chua objašnjava kako svojim kćerima nije nikad dopuštala da prespavaju kod prijateljica, a bome nije ni meni moja, iako je rođena tisuće kilometara dalje od Kine. Televizija je u mojoj kući bila gotovo zabranjena, kompjuteri nisu postojali, a da ne govorim o tome kako je lakiranje noktiju ili tada vrlo popularna trajna ondulacija i bojanje kose bilo ravno samoubojstvu. Da ne govorim o tome koliko sam suza prolila zbog čudnih odjevnih kombinacija kojima sam izazvala nebrojenja izrugivanja vršnjaka. A tek izlasci??? Moj prvi pravi izlazak se zbio u ljeti prije odlaska na fakultet. Tako da mi je bilo logično odabrati fakultet što dalje od doma. No, kako sam odrastala shvatila sam da odgoj koji sam imala uopće bio loš - pripremio me je za mnogobrojne izazove u životu. I na tome sam zahvalna svojoj "kineskoj majci".
A kako ću sama odgajati svoje dijete? Željela bih ga odgajati na "kineski način" uz puno ljubavi. Iako se moj suprug ne slaže. On kaže da će mu u životu biti dovoljno teško i da ga zbog toga moramo sada maziti najviše što možemo. Ne znam.... vidjet ćemo.
Do tada, toplo vam od srca preporučam knjigu Majka uspjeha

Nema komentara:

Objavi komentar